Type to search

Υγεία

Οι κίνδυνοι της ζάχαρης. Δες με ποιους τρόπους σε βλάπτει

Share

Η ζάχαρη κρύβεται παντού και απειλεί την υγεία μας με πολύ περισσότερους τρόπους από αυτούς που φαντάζεσαι.

Η σχέση της ζάχαρης με την υγεία είναι… περίπλοκη. Θεωρητικά ζάχαρη υπάρχει σε όλες τις τροφές που περιέχουν υδατάνθρακες, όπως είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά και το γάλα. Όσο την καταναλώνουμε σε αυτή τη μορφή της δεν υπάρχει πρόβλημα. Και αυτό γιατί λαχανικά και φρούτα περιέχουν επίσης φυτικές ίνες, βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, ιχνοστοιχεία, μεταλλικά άλατα, θρεπτικά συστατικά δηλαδή απαραίτητα για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Ενώ τα γαλακτοκομικά περιέχουν ασβέστιο και πρωτεΐνες. Ο οργανισμός χωνεύει αργά αυτές τις τροφές και η ζάχαρη που περιέχουν απορροφάται αργά παρέχοντας του μια σταθερή, συνεχόμενη ενέργεια για τη λειτουργία του. Μάλιστα σύμφωνα με τις έρευνες αυτές οι τροφές αποτελούν ασπίδα προστασίας σε ασθένειες όπως ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακές παθήσεις και κάποιοι τύποι καρκίνου.

Γιατί υπερκαταναλώνουμε ζάχαρη;

Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι οι πιο πάνω φυσικές τροφές αλλά η ζάχαρη που κρύβεται στα περισσότερα βιομηχανοποιημένα τρόφιμα είτε για να γίνουν πιο γευστικά είτε για να διατηρηθούν περισσότερο χρόνο. Εκτός από τα διάφορα γλυκά που η ύπαρξη της ζάχαρης είναι εξορισμού βέβαιη, υπάρχει ως κρυφό συστατικό σε πολλές τροφές όπως τα αναψυκτικά, οι χυμοί, τα έτοιμα δημητριακά πρωινού, το κέτσαπ και διάφορες έτοιμες σάλτσες, το ψωμί, τα αλλαντικά, τα αλμυρά κρακεράκια, οι φρυγανιές, τα σφολιατοειδή κ.ά. Ένα κεσεδάκι απλό γιαούρτι για παράδειγμα μπορεί να περιέχει 7 γραμμάρια ζάχαρης με τη μορφή της λακτόζης, δηλαδή μιας φυσικής μορφής ζάχαρης που δεν είναι επιβαρυντική για τον οργανισμό. Ένα κεσεδάκι με γεύση φρούτων όμως μπορεί να περιέχει 19-20 γραμμάρια ζάχαρη εκ των οποίων τα 12 είναι απλή ζάχαρη.

Γιατί η ζάχαρη μας κάνει κακό

Όλη αυτή η επιπλέον ζάχαρη που προσλαμβάνουμε καθημερινά δεν μπορεί να αφομοιωθεί σωστά από τον οργανισμό και προκαλεί πολλά προβλήματα.

  • Προκαλεί απότομη αύξηση και πτώση των επιπέδων της γλυκόζης. Εξαιτίας αυτού προκαλούνται απότομες μεταβολές στη διάθεση, κούραση, πονοκέφαλοι, έλλειψη ενέργειας, συνεχής πείνα.
  • Αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας, διαβήτη, καρδιαγγειακών ασθενειών και κάποιων μορφών καρκίνου. Σύμφωνα με τις έρευνες υπάρχει σοβαρή σχέση μεταξύ μιας διατροφής με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη και διάφορων μορφών καρκίνου. Αυτό πολύ συχνά συμβαίνει όταν καταναλώνουμε πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα τα οποία δεν ξέρουμε ότι την περιέχουν.
  • Δεν λειτουργεί σωστά το ανοσοποιητικό. Η ζάχαρη τρέφει τα «κακά» βακτήρια και μύκητες στο έντερό μας με αποτέλεσμα την διατάραξη της ισορροπίας και την ευκολότερη προσβολή από μολύνσεις. Εκτός από αυτό μπορεί να προκαλέσει δυσκοιλιότητα, κακή αναπνοή κ.ά.
  • Προκαλεί ρυτίδες και γήρανση. Αιτία είναι η γλυκοζυλίωση, μια φυσική διαδικασία όπου η ζάχαρη στο αίμα ενώνεται με τις πρωτεΐνες σχηματίζοντας κάποια νέα μόρια, γνωστά ως AGEs (Advanced glycation end products). Αυτά βλάπτουν τον ιστό του κολλαγόνου κάνοντάς τον τραχύ και σκληρό με αποτέλεσμα την γήρανση του δέρματος.
  • Βλάπτει την στοματική υγιεινή και προκαλεί τερηδόνα. Ίσως να είναι η πιο γνωστή επιβλαβής δράση της ζάχαρης. Επικάθεται στην επιφάνεια των δοντιών τρέφοντας τα βακτήρια της στοματικής κοιλότητας και προκαλώντας τερηδόνα, φλεγμονές, βλάβες στα ούλα. Μπορεί να προκαλέσει ακόμα και ουλίτιδα ή/και περιοδοντική νόσο, η οποία μακροπρόθεσμα έχει αποδειχτεί ότι μπορεί να οδηγήσει σε καρδιολογικές παθήσεις.
  • Προκαλεί λίπος στο συκώτι. Ο οργανισμός μετατρέπει σε λίπος την ζάχαρη την οποία δεν μπορεί να μετατρέψει σε ενέργεια, μέρος του οποίου αποθηκεύει και στο συκώτι. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στη μη αλκοολική νόσο του ήπατος.
  • Προκαλεί ανεπάρκεια θρεπτικών στοιχείων ειδικά βιταμίνης C, μαγνησίου, ασβεστίου και χρωμίου. Αυτό συμβαίνει γιατί επειδή παίζουν το καθένα με τον τρόπο του σημαντικό ρόλο στην απορρόφηση της ζάχαρης από τον οργανισμό, η υπερκατανάλωση της εξαναγκάζει το σώμα να τα χρησιμοποιήσει σε μεγαλύτερη ποσότητα από ότι θα έπρεπε.
  • Αυξάνει το άγχος και την κατάθλιψη επειδή στρεσάρει τα επινεφρίδια και φθείρει τα εγκεφαλικά κύτταρα αυξάνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης Αλτσχάιμερ.

Πώς να αποφύγεις τη ζάχαρη

Όταν ψωνίζεις έλεγξε τα συστατικά τους ώστε να μην περιέχουν τα εξής: καφέ ζάχαρη, σιρόπι γλυκόζης, σιρόπι καλαμποκιού, συμπυκνωμένος χυμός φρούτου, ιμβερτοσάκχαρο, ζάχαρη βύνης, μελάσα, φρουκτόζη. Πρόσεξε επίσης τα διάφορα έτοιμα ροφήματα και καφέδες που αγοράζεις. Τα περισσότερα είναι πραγματικές θερμιδικές βόμβες γεμάτα ζάχαρη. Ποτέ δεν είναι αργά να κόψεις τη ζάχαρη ή έστω να περιορίσεις την χρήση της.

Tags

Μπορεί να σας αρέσουν

Αφήστε ένα Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *