Type to search

Υγεία

Αυτή η βιταμίνη μειώνει τη συχνότητα εμφάνισης ημικρανίας

Share

Παρόλο που υπάρχουν διάφορες υποθέσεις, εντούτοις ακόμη δεν γνωρίζουμε ποιος ακριβώς είναι ο μηχανισμός που πυροδοτεί την εμφάνιση ημικρανιών. Φαίνεται όμως ότι η έλλειψη μιας βιταμίνης είναι σημαντικός παράγοντας.

Έχω περάσει τα τελευταία 20 χρόνια από τη ζωή μου με τον εφιάλτη του ότι μία φορά το μήνα (σχεδόν κάθε μήνα) θα είμαι άρρωστη. Θα είμαι τόσο άρρωστη ώστε δεν θα μπορώ να σηκωθώ από το κρεβάτι, θα φοράω μαύρα γυαλιά ακόμα και στην κρεβατοκάμαρα ενώ τα παντζούρια είναι κλειστά, θα κάνω εμετό πάνω από 10-15 φορές μέσα σε ένα 24ωρο, θα έχω τόσο δυνατούς πόνους στο κεφάλι που θα σκέφτομαι μήπως πρέπει να αυτοκτονήσω, δεν θα καταλαβαίνω μου λένε, και δεν θα μπορώ να αρθρώσω λέξη. Όλο αυτό με έχει κάνει πολύ διστακτική στο να σχεδιάζω τα πράγματα μακροχρόνια, ενώ συχνά αναγκάζομαι να δικαιολογούμαι εβδομάδες πριν για τυχόν αθέτηση του ραντεβού μας με τη δικαιολογία: «Θα το κάνουμε αυτό εάν δεν είμαι άρρωστη». Μπορεί να ακούγεται γελοίο αλλά δυστυχώς είναι η δική μου πραγματικότητα.

Αναζητώντας τη θεραπεία

Για να τις αντιμετωπίσω έχω δοκιμάσει σχεδόν τα πάντα:
Κλασική ιατρική με παυσίπονα. Ξεκίνησα με κάποια δυνατά συνηθισμένα παυσίπονα «και στη συνέχεια βλέπουμε», όπως μου είπε ο γιατρός. Το «βλέπουμε» σημαίνει ότι επειδή ο οργανισμός γρήγορα συνηθίζει τα παυσίπονα, αναγκάζεσαι να παίρνεις όλο και πιο δυνατά ενώ υπάρχει πάντα ο κίνδυνος ο πόνος να γίνεται χειρότερος και οι ημικρανίες πιο συχνές. Ξεκίνησα έτσι. Το αποτέλεσμα ήταν να περνάω 2 μέρες από τη ζωή μου σαν από άλλο πλανήτη, να μην καταλαβαίνω τι γίνεται γύρω μου, να μην μπορώ να δουλέψω, να σκεφτώ, να ενεργήσω και απλώς το «σαρκίο» μου να περιφέρεται απελπισμένο σαν ακατοίκητο. Το χειρότερο; Ο οργανισμός μου στο πρώτο τρίμηνο είχε συνηθίσει ήδη τα πιο απλά παυσίπονα και οι ημικρανίες άρχισαν να έρχονται κάθε 15 μέρες. Δηλαδή κάθε 15 μέρες ήμουν άρρωστη για 2-3 μέρες. «Θα πρέπει να συνηθίσετε να ζείτε με αυτό» με συμβούλευσε ο γιατρός μου. Όχι, δεν μπορείς να συνηθίσεις να ζεις έτσι! Δεν γίνεται! Πρέπει να ψάξεις κάτι άλλο.
Βελονισμός. Ο περισσότερος κόσμος αντιμετωπίζει πονοκεφάλους και ημικρανίες με βελονισμό. Τον δοκίμασα και αυτόν όταν η κλασική ιατρική σήκωσε τα χέρια ψηλά. Με βοήθησε αρκετά μειώνοντας κάπως τον πόνο και τη διάρκεια από τις 3 στις 2 μέρες, ωστόσο τα αποτελέσματα δεν ήταν και τόσο θεαματικά. Ήταν όμως αρκετά ανακουφιστικά.
Ομοιοπαθητική. Είναι η μέθοδος που με βοήθησε περισσότερο από όλες τις άλλες, αν και ακόμα δεν μπορώ να μιλήσω για θεραπεία. Στην αρχή ήταν φριχτά. Επί δύο μήνες είχα πονοκέφαλο, ο οποίος ξεκινούσε το πρωί μόλις άνοιγα τα μάτια μου και σταμάταγε όταν τα έκλεινα το βράδυ. Άντεξα. Αν μη τι άλλο ξέρω από πόνους στο κεφάλι. Μετά το πρώτο δίμηνο ξεκίνησε η βελτίωση. Οι μέρες της κρίσης σταδιακά μειώθηκαν σε ένα περίπου 24ωρο. Ο πόνος ελαττώθηκε πάρα πάρα πολύ. Αν πρώτα π.χ. τον αξιολογούσα ως 10 τώρα με δυσκολία φτάνει το 5, κάποιες φορές μάλιστα το 4 ή το 3. Οι εμετοί μειώθηκαν και αυτοί. Δυστυχώς ακόμα αρρωσταίνω όχι απαραίτητα όμως κάθε μήνα, ούτε τόσο άσχημα όσο παλιά ενώ αναρρώνω πολύ πιο γρήγορα και εύκολα.

Ημικρανίες, ένα παγκόσμιο φαινόμενο

Όπως καταλαβαίνεις έχω πολλούς λόγους να παρακολουθώ όλες τις νεότερες ιατρικές εξελίξεις στον συγκεκριμένο τομέα. Γιατί φυσικά οι ημικρανίες δεν ταλαιπωρούν μόνο εμένα. Υπολογίζεται ότι 1 στους 7 ανθρώπους παγκοσμίως υποφέρουν από αυτές, ενώ οι γυναίκες έχουν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να πάσχουν από ημικρανίες από τους άντρες εξαιτίας των μηνιαίων ορμονικών μεταβολών. Έχουν γίνει πολλές έρευνες προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσουν τις αιτίες που ένα τόσο μεγάλο μέρος του πληθυσμού παθαίνει ημικρανίες αλλά και τον μηχανισμό που τις πυροδοτεί. Τον τελευταίο καιρό μάλιστα εξετάζεται διεξοδικά η σχέση τους με τις ελλείψεις σε συγκεκριμένα διατροφικά συστατικά. 

Η σημασία των βιταμινών

Σύμφωνα λοιπόν με τις έρευνες υπάρχουν αρκετές βιταμίνες οι οποίες μπορεί να παίξουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη των ημικρανιών με πιο σημαντική από όλες τη ριβοφλαβίνη (βιταμίνη Β2), η οποία είναι απαραίτητη για την υγεία του νευρικού συστήματος και την προστασία των κυττάρων από το οξειδωτικό στρες καθώς και την αντιμετώπιση της μιτοχονδριακής δυσλειτουργίας. Ασθενείς με ημικρανία στους οποίους χορηγήθηκαν 400 mg ριβοφλαβίνης την ημέρα είχαν μείωση κατά 50% στη συχνότητα των ημικρανιών τους. Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι η έλλειψη πρόσληψης και η η μειωμένη απορρόφηση της ριβοφλαβίνης από τον οργανισμό μπορεί να οδηγήσει σε πολλές νευρολογικές διαταραχές.

Έλλειψη βιταμίνης Β2 και ημικρανίες ή άλλα νευρολογικά προβλήματα Πηγή: Frontiers in Neurology 2017; 8: 333, Figure 1

Η Β2 είναι υδατοδιαλυτή βιταμίνη, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να την προσλαμβάνουμε καθημερινά μέσω της διατροφής μας. Καλές πηγές Β2 είναι: σπανάκι, αμύγδαλα, μαγιά μπύρας, αυγά, συκώτι, φύλλα από παντζάρι, σπαράγγι, μανιτάρια πορτομπέλο, φύτρο σταριού και προϊόντα ολικής άλεσης, μπρόκολο.
Εκτός όμως από την Β2 υπάρχουν και άλλα θρεπτικά στοιχεία η έλλειψη των οποίων συνδέεται με τις ημικρανίες. Και αυτά είναι:

  • Βιταμίνες Β6, Β12, και φυλλικό οξύ.
  • Μαγνήσιο. Έχει διαπιστωθεί ότι τα περισσότερα άτομα που πάσχουν από ημικρανίες είναι πολύ πιθανό ότι έχουν και έλλειψη μαγνησίου. Χρειάζεται όμως λήψη τουλάχιστον 3 μηνών υψηλής ποσότητας συμπληρώματος διατροφής με μαγνήσιο προκειμένου να υπάρξουν αποτελέσματα. 
  • Συνένζυμο Q10 (CoQ10).
  • Βιταμίνη D.

 

Tags:

Μπορεί να σας αρέσουν

Αφήστε ένα Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *