Type to search

Ψυχολογία & Ευεξία

Συναισθηματικό φαγητό: Όταν σε παχαίνει η ψυχή σου

Share

Μήπως νιώθεις ότι ο καλύτερός σου φίλος όταν οι καταστάσεις δυσκολεύουν είναι το περιεχόμενο του ψυγείου; Αν ναι, τότε ίσως η σχέση σου με το φαγητό να είναι κάπως διαταραγμένη. Δες πώς μπορείς να απαλλαγείς από το συναισθηματικό φαγητό.

Τι κάνεις όταν σε κυριεύουν τα αρνητικά συναισθήματα; Όταν είσαι αγχωμένη, λυπημένη, έχεις οικονομικά ή άλλα προβλήματα; Μήπως βλέπεις τον εαυτό σου να σηκώνεται, να ανοίγει το ψυγείο ή το ντουλάπι και να τρώει λιχουδιές; Ίσως να μην πεινάς πραγματικά. Μπορεί να μην θέλεις να το κάνεις ή και να αισθάνεσαι ενοχές αλλά δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς. Το χρειάζεσαι! Νιώθεις ότι σου προσφέρει ένα είδος παρηγοριάς που το έχεις ανάγκη. Αυτό ακριβώς είναι το συναισθηματικό φαγητό, αυτό που συνδέεται με αισθήματα και όχι με με πραγματική πείνα.

Τι ωθεί κάποιον στο συναισθηματικό φαγητό;

Όλα τα αρνητικά συναισθήματα από το στρες της δουλειάς μέχρι τα οικογενειακά προβλήματα και από τα θέματα υγείας μέχρι τις δυσκολίες ενός δεσμού μπορεί να είναι αιτία συναισθηματικού φαγητού. Μπορεί επίσης να είναι η ανία, η μοναξιά, η αγωνία. Είναι ένα θέμα που αφορά και τα δύο φύλα, ωστόσο στις γυναίκες είναι πιο συνηθισμένο από ότι στους άντρες. Τις περισσότερες φορές αυτού του είδους τα συναισθήματα μάς κάνουν να νιώθουμε «άδειοι», να έχουμε ένα συναισθηματικό «κενό» και να μην ξέρουμε τι είναι αυτό και πώς να το αντιμετωπίσουμε. Προσπαθούμε λοιπόν να το καλύψουμε κάνοντας αυτό που ξέρουμε τόσο καλά: να τρώμε. 

«Ταΐζοντας» τα συναισθήματά μας

Σύμφωνα με την Mayo Clinic: «Η συναισθηματική πείνα δεν μπορεί ποτέ να ικανοποιηθεί με φαγητό. Το συναισθηματικό φαγητό μπορεί πρόσκαιρα να σε κάνει να αισθανθείς καλά, αλλά μετά νιώθεις ενοχές, ντροπή και αδυναμία». Και αυτός είναι και ο λόγος που συχνά αποτυγχάνουν οι δίαιτες: «Οι δίαιτες δεν αποτυγχάνουν επειδή δεν υπάρχει θέληση ή αυτοσυγκράτηση. Αποτυγχάνουν επειδή δεν ανταποκρίνονται στις συναισθηματικές μας ανάγκες». Όταν αγνοούμε τα συναισθήματά μας, αυτά γιγαντώνονται οδηγώντας μας σε ένα ανθυγιεινό μοντέλο φαγητού. 

Πώς θα ξεχωρίσουμε την συναισθηματική από την φυσική πείνα;

Οι ερευνητές της Mayo Clinic μας δίνουν μερικά στοιχεία ώστε να μπορέσουμε να διακρίνουμε την πραγματική από τη φυσική πείνα.
Όταν πεινάμε συναισθηματικά…
επιθυμούμε συγκεκριμένα φαγητά: σοκολάτα, γλυκά, αλμυρά, πατατάκια κ.ά.
…η πείνα μας έρχεται ξαφνικά και χωρίς λόγο.
…δεν νιώθουμε χορτάτοι ακόμα και αν έχουμε φάει αρκετά.
…μας πλημμυρίζουν αισθήματα ενοχής ή ντροπής.
Όταν πεινάμε πραγματικά…
…η πείνα μας έρχεται σταδιακά.
…θέλουμε να φάμε αληθινό φαγητό.
…αφού φάμε νιώθουμε χορτάτοι και μπορούμε να σταματήσουμε
…δεν νιώθουμε άσχημα που φάγαμε.

Πώς θα σταματήσουμε το συναισθηματικό φαγητό

Το να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματά μας και να τα αντιμετωπίζουμε, είναι πολύ πιο αποτελεσματικό από το να τα «ταΐζουμε». Παρατηρώντας το πώς νιώθουμε, ιδιαίτερα όταν είμαστε πιεσμένοι είναι το βασικό βήμα ώστε να ξέρουμε αν τελικά αυτό που πεινάει είναι το στομάχι ή η ψυχή μας. Η άσκηση και η γυμναστική μπορούν να κάνουν θαύματα για την συναισθηματική μας κατάσταση, καθότι μας βοηθούν να εκτονωθούμε και να αναζωογονηθούμε. Ιδιαίτερα όμως η γιόγκα μας επιτρέπει να έρθουμε σε επαφή με τα βαθύτερα συναισθήματά μας και να τα κατανοήσουμε. Μάλιστα η γιόγκα και ο διαλογισμός μπορούν να αποτελέσουν και μέτρο πρόληψης ώστε να μην αφήσουμε το άγχος και την κατάθλιψη, να μας καταβάλλουν και να μας πνίξουν. Μεγάλη στήριξη μπορεί να προσφέρει και ένα ημερολόγιο φαγητού στο οποίο να καταγράφουμε όχι μόνο το τι τρώμε, αλλά και πώς νιώθουμε τη συγκεκριμένη στιγμή, καθώς και το τι μας ώθησε να φάμε.

Πότε χρειάζεται να επισκεφτούμε ειδικό

Το συναισθηματικό φαγητό είναι κάτι που μπορεί να αντιμετωπιστεί σχετικά εύκολα στα πρώτα στάδια, εάν όμως νιώθουμε ότι έχει κυριαρχήσει στη ζωή μας ή ότι δεν μπορούμε να το σταματήσουμε ή να το ελέγξουμε ίσως θα χρειαστεί να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας που με τη βοήθεια ενός διατροφολόγου θα μπορέσουν να μας στηρίξουν και να μας βοηθήσουν.

Tags:

Μπορεί να σας αρέσουν

Αφήστε ένα Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *