Type to search

Διατροφή & Δίαιτα

Βρες ποια πολυβιταμίνη έχει ανάγκη ο δικός σου οργανισμός

Share

Μια ισορροπημένη διατροφή προσφέρει όλες τις απαραίτητες βιταμίνες και μεταλλικά άλατα στον οργανισμό. Επειδή όμως τίποτα στη ζωή δεν είναι τέλειο (ούτε και η διατροφή μας) συχνά χρειαζόμαστε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής. Δες λοιπόν πώς θα διαλέξεις την κατάλληλη πολυβιταμίνη για σένα ανάλογα με τις ανάγκες σου. 

Για να είμαστε υγιείς και δραστήριοι χρειάζεται να λαμβάνουμε καθημερινά τις απαραίτητες βιταμίνες και μεταλλικά άλατα μέσω της διατροφής μας. Ωστόσο καθένας μας είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση με διαφορετικές ανάγκες ανάλογα με το φύλο, τον τρόπο ζωής, το ιατρικό ιστορικό αλλά και την ιδιαίτερη φάση στην οποία βρισκόμαστε. Συχνά λοιπόν χρειάζεται να συμπληρώσουμε τη διατροφή μας με πολυβιταμίνες προκειμένου να καλύψουμε τις ανάγκες μας. Η λέξη-κλειδί εδώ είναι το «συμπληρώσουμε» γιατί τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει εξολοκλήρου την σωστή και ισορροπημένη διατροφή. Γι’ αυτό και αν ανήκεις σε κάποια από τις επόμενες 3 κατηγορίες χρειάζεται να συμβουλευτείς επειγόντως κάποιον γιατρό προκειμένου να σου συστήσει το κατάλληλο συμπλήρωμα διατροφής:

  • Καταναλώνεις λιγότερες από 1600 θερμίδες την ημέρα.
  • Έχεις κάποια τροφική αλλεργία ή πάσχεις από κάποια ασθένεια.
  • Ακολουθείς διατροφή αυστηρής φυτοφαγίας (vegan) ή είσαι φυτοφάγος (vegetarian).

Τι να αναζητάς σε μια πολυβιταμίνη… 

…αν είσαι γυναίκα

Άντρες και γυναίκες έχουν διαφορετικές ανάγκες αφού έχουν διαφορετικούς οργανισμούς, μεταβολισμό και ορμόνες. Μια γυναίκα -ιδιαίτερα αν είναι έγκυος ή θέλει να μείνει έγκυος, βρίσκεται σε εμμηνόπαυση ή είναι φυτοφάγος-, θα πρέπει να αναζητά κάποια πολυβιταμίνη η οποία να περιέχει ικανοποιητικές ποσότητες από τα εξής ιχνοστοιχεία:

  • Βιταμίνη Β12
  • Φολικό (ή φυλλικό) οξύ (βιταμίνη Β9)
  • Βιταμίνη D
  • Ασβέστιο
  • Σίδηρο 

…αν είσαι άντρας

Ανάγκη από συμπληρώματα διατροφής έχουν άντρες που δεν τρέφονται υγιεινά και ισορροπημένα, κάνουν καθιστική ζωή ή/και δεν κοιμούνται αρκετά. Η ιδανική πολυβιταμίνη για άντρες θα πρέπει να περιέχει: 

  • Βιταμίνη Ε που προάγει την υγεία του προστάτη 
  • Μαγνήσιο για περισσότερη ενέργεια
  • Βιταμίνες Α και C καθώς και σελήνιο και ψευδάργυρο που υποστηρίζουν την υγεία της καρδιάς.
  • Ασβέστιο και βιταμίνη D για γερά οστά

…αν είσαι έγκυος ή θέλεις να μείνεις έγκυος

Η καλή διατροφή είναι σημαντική για την περίπτωση που κάποια γυναίκα είναι ή θέλει να μείνει έγκυος, αφού υποστηρίζει την υγεία τόσο την δική της όσο και του εμβρύου. Το απαραίτητο θρεπτικό συστατικό εδώ είναι το φολικό οξύ (Βιταμίνη Β9). 400 μικρογραμμάρια φολικού οξέος την ημέρα συμβάλλουν στην πρόληψη συγγενών ανωμαλιών του εγκεφάλου και του νωτιαίου μυελού στο έμβρυο. Η καθημερινή λήψη συμπληρώματος με φολικό οξύ συνιστάται να ξεκινά τουλάχιστον έναν μήνα πριν τη σύλληψη και να συνεχίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Ωστόσο θα πρέπει να αποφεύγεται η λήψη μεγάλης ποσότητας βιταμίνης Α μέσω πολυβιταμινών αφού κάτι τέτοιο θεωρείται ότι αυξάνει τον κίνδυνο γέννησης παιδιών με γενετικές ανωμαλίες. Ο καλύτερος λοιπόν για να σου προτείνει κάποιο συμπλήρωμα διατροφής είναι ο γιατρός σου!

…αν είσαι ηλικιωμένος/η

Οι ηλικιωμένοι έχουν διαφορετικές ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά από τους πιο νέους γιατί ο μεταβολισμός τους επιβραδύνεται. Συχνά η όρεξή τους μειώνεται με αποτέλεσμα να τρώνε λιγότερο, ενώ ο οργανισμός τους δεν έχει την ίδια ικανότητα να απορροφά κάποια θρεπτικά συστατικά. Καθώς μεγαλώνουμε έχουμε αυξημένες ανάγκες από τα πιο κάτω θρεπτικά συστατικά:

  • Ασβέστιο και βιταμίνη D για γερά οστά.
  • Βιταμίνη Β12 γιατί απορροφάται πιο δύσκολα από τον οργανισμό.
  • Κάλιο, που μειώνει τον κίνδυνο υψηλής πίεσης ειδικά όταν συνδυάζεται με διατροφή χαμηλή σε νάτριο.

…αν χάνεις πολύ αίμα όταν έχεις περίοδο

Ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τις γυναίκες που χάνουν πολύ αίμα κατά τη διάρκεια της περιόδου τους. Το ίδιο σημαντικός είναι ο σίδηρος για άτομα που έχουν γαστροεντερικά προβλήματα, ή έχουν καρκίνο, ή έχουν κάνει κάποια επέμβαση. Μόνο ο γιατρός μπορεί να συστήσει την κατάλληλη δόση σιδήρου ανάλογα με την περίπτωση γιατί η υπερβολή μπορεί να αποβεί ακόμη και τοξική για κάποια άτομα.

…αν θέλεις να αδυνατίσεις

Η απώλεια βάρους απαιτεί να λαμβάνεις λιγότερες θερμίδες από αυτές που καις. Παρόλο που δεν υπάρχουν… μαγικά ελιξίρια αδυνατίσματος, ωστόσο έρευνες έχουν δείξει ότι οι πολυβιταμίνες μπορούν να μας βοηθήσουν να χάσουμε βάρος πιο εύκολα. Εάν βρίσκεσαι σε αυστηρή δίαιτα απώλειας βάρους, θα χρειαστείς οπωσδήποτε κάποιο συμπλήρωμα διατροφής -καλύτερα να στο συστήσει ο γιατρός ή ο διατροφολόγος σου. 

…αν καπνίζεις

Ο οργανισμός δεν είναι σε θέση να απορροφήσει όλα τα απαραίτητα ιχνοστοιχεία όταν καπνίζουμε, ιδίως ασβέστιο και βιταμίνες C, Β12 και D καθώς και τα αντιοξειδωτικά λουτεΐνη και ζεαξανθίνη. Ωστόσο καμιά πολυβιταμίνη δεν μπορεί να υποκαταστήσει τα οφέλη που κρύβει για τον οργανισμό η διακοπή καπνίσματος. 

Tags

Μπορεί να σας αρέσουν

Αφήστε ένα Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *