Type to search

Διατροφή & Δίαιτα

Τα καλά λιπαρά φροντίζουν την υγεία και τη σιλουέτα σου

Share

Για πολλά χρόνια μας έλεγαν να αποφεύγουμε τις τροφές που είναι πλούσιες σε λιπαρά για το καλό της υγείας μας. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια όλο και πληθαίνουν οι έρευνες που υποστηρίζουν ότι υπάρχουν και καλά λιπαρά τα οποία μας ωφελούν πολύ.

Σαν παιδί ήμουνα πάντα παχουλό. Όχι παχύσαρκο, αλλά πάντως αφρατούλι έχοντας μια μαμά που θα μπορούσε χαλαρά να είναι μοντέλο αν ήταν πιο ψηλή. Αυτά τα λίγα παραπάνω κιλά λοιπόν, ήταν ο εφιάλτης μας, ο δικός μου και της μαμάς μου. Δεν μου επιτρεπόταν να φάω παρά μόνο συγκεκριμένα φαγητά και φυσικά ούτε λόγος για γλυκά, τηγανητά, ψωμί, αναψυκτικά. Το αποτέλεσμα ήταν ότι πάντα κοίταγα με ζήλια το φαγητό των άλλων παιδιών στο σχολείο, λαχταρούσα μια μεγάλη φέτα ψωμί με φρέσκο βούτυρο και μέλι που έβλεπα τα ξαδέρφια μου να τρώνε και κυριολεκτικά μου έτρεχαν τα σάλια όταν η αδερφή μου έτρωγε τηγανιτές πατάτες (δηλαδή σχεδόν κάθε μεσημέρι). Το στερητικό μου αυτό σύνδρομο με έσπρωχνε να ζητάω από όποιον γείτονα, φίλο, ή συγγενή επισκεπτόμουν λίγο ψωμάκι. Και αυτοί στενοχωρημένοι και πάντα κρυφά μου έδιναν. Η συνήθεια μου αυτή έχει μείνει ξακουστή, σε σημείο που ακόμα και σήμερα όταν με συναντούν με ρωτάνε αν θα ήθελα λίγο ψωμί. Εκείνα τα χρόνια οι λέξεις «καλά λιπαρά» ήταν παραδοξολογία, το λίπος ήταν απαγορευμένο για όποιον πρόσεχε το βάρος του ή ήθελε να αδυνατίσει.

Μια ιστορία δίαιτας με καλό τέλος

Κάποια στιγμή στα χρόνια της εφηβείας αποφάσισα να αδυνατίσω. Και φυσικά, όπως και όλα τα άλλα πράγματα στη ζωή μου, δεν το άφησα στην τύχη. Πολύ καιρό λοιπόν πριν αρχίσω την προσπάθειά μου έκατσα και διάβασα βιβλία επί βιβλίων σχετικά με το θέμα της διατροφής, της άσκησης και της ψυχολογίας της δίαιτας, συνεντεύξεις ανθρώπων που είχαν αδυνατίσει, μελέτησα έρευνες με το πώς να έχεις μόνιμα αποτελέσματα. Δημιούργησα έτσι το δικό μου πρόγραμμα αδυνατίσματος, σχεδόν εξίσου καλό με ενός επαγγελματία διαιτολόγου. Περιείχε σχεδόν όλες τις ομάδες τροφών εκτός από ζάχαρη, γλυκά, τηγανητά, βούτυρα, σε πιο μικρές μερίδες από το  μικρότερες ποσότητες, μαγειρεμένα χωρίς λάδι και σε συγκεκριμένους συνδυασμούς. Κάθε μέρα το πρόγραμμα είχε γυμναστική και έστελνα στο πυρ το εξώτερον όποιον προσπαθούσε να με παρασύρει στο δρόμο της γαστριμαργικής ακολασίας. Στην αρχή είχα μείνει νηστική πάρα πολλές φορές μέχρι να πειστούν ότι πράγματι κάνω δίαιτα και ότι δεν πρόκειται να φάω ούτε μια τόση δα φετίτσα ψωμάκι ή τηγανητή πατάτα ή παστίτσιο, και ότι ήμουν ήδη σε δίαιτα και δεν θα περίμενα τη Δευτέρα για να ξεκινήσω. Ακολουθώντας τις διατροφικές συμβουλές εκείνης της εποχής απέφευγα εντελώς τα λιπαρά (και τα καλά λιπαρά), ακόμα και τον κρόκο του αβγού. Τα μόνα που επέτρεπα στον εαυτό μου να καταναλώσει ήταν μια κουταλιά από το δικό μας ωμό, σπιτικό ελαιόλαδο, τίποτε άλλο. Νομίζω ότι οι ραγάδες που εμφανίστηκαν εκείνη την εποχή οφείλονται σε αυτό. Αν αναρωτιέστε για τα αποτελέσματα να σας πω ότι όλες αυτές οι αλλαγές λειτούργησαν, αλλά χρειάστηκε χρόνος τόσο για την απώλεια των κιλών όσο και για τη σταθεροποίηση του νέου βάρους. Μπορώ μάλιστα να πω ότι -για μένα προσωπικά- το να χάσεις τα κιλά (όσα κιλά και αν είναι) είναι ευκολάκι σε σχέση με τη δυσκολία τού να σταθεροποιήσεις και να μονιμοποιήσεις το νέο σου βάρος. Αν και μου πήρε 6 μήνες να χάσω 15 κιλά, χρειάστηκα πάνω από 3-5 χρόνια συνεχούς προσπάθειας για να διατηρήσω το αποτέλεσμα.

Κάνε τα καλά λιπαρά φίλους σου

Γιατί τα λέω όλα αυτά; Γιατί όταν εγώ μεγάλωνα τα λιπαρά ήταν απαγορευμένα στη διατροφή, τα θεωρούσαν υπαίτια παχυσαρκίας και διαφόρων προβλημάτων στην υγεία ειδικά για το κυκλοφορικό σύστημα. Σιγά σιγά έγινε ο διαχωρισμός σε «κακά» και «καλά» ή αλλιώς σε κορεσμένα, τρανς και ακόρεστα, σε «καλή» και «κακή» χοληστερίνη. Μάθαμε ότι ο οργανισμός μας τα χρειάζεται, χωρίς αυτά δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά. Είναι απολύτως απαραίτητα για κάθε λειτουργία του σώματος και του μυαλού, τη θεραπεία των φλεγμονών, την υγεία της καρδιάς και του δέρματος. Η τακτική, αν και με μέτρο κατανάλωση τους μας χαρίζει καλύτερα επίπεδα ενέργειας, λιγότερες εξάρσεις πείνας και λιγούρες, πιο καλό μεταβολισμό και επομένως σταθερό βάρος, πιο ωραία μαλλιά, νύχια και δέρμα, το ορμονικό μας σύστημα δουλεύει καλύτερα, έχουμε καλύτερο τρόπο σκέψης και πιο ισορροπημένη διάθεση.

Ποια είναι τα περιβόητα «καλά λιπαρά»

Φυσικά μιλάμε για φυσικά λιπαρά και μη επεξεργασμένα τρόφιμα, τα οποία είναι πιο χορταστικά καθότι χωνεύονται πιο αργά και τα οποία μπορούμε να τα εντάξουμε στο καθημερινό μας διαιτολόγιο σαν γεύματα ή σνακ. Ωστόσο χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί τόσο ως προς την ποσότητα -μην ξεχνάμε ότι έχουν αρκετές θερμίδες- όσο και ως προς την ποιότητα και την προέλευσή τους γιατί τοξίνες και φυτοφάρμακα αποθηκεύονται στους λιπαρούς ιστούς. Δες ποιες είναι οι καλύτερες πηγές ωφέλιμων λιπαρών (μιλάμε για βιολογικά προϊόντα) σύμφωνα με τον Φρανκ Λιπμαν MD όπως τα αναφέρει στο βιβλίο του «How to be well. The 6 keys to a happy and healthy life»:

  • Κοτόπουλο αυτό που λέμε αλανιάρικο.
  • Κόκκινο κρέας από ζώο που έχει τραφεί με γρασίδι και φυσικά τρόφιμα.
  • Κατσίκι.
  • Αβγά με τον κρόκο.
  • Ψάρια: σαρδέλες, γαύρο, σκουμπρί, ρέγγα, άγριο σολωμό (όχι ιχθυοτροφείου).
  • Γαλακτοκομικά, όχι μόνο από αγελάδα αλλά και από κατσίκα, πρόβατο, βουβάλι.
  • Βούτυρο από ζώα που έχουν τραφεί με χορτάρι και ζουν στο ύπαιθρο.
  • Ζωμό από κόκαλα.
  • Ελιές και αγνό παρθένο ελαιόλαδο.
  • Αβοκάντο.
  • Ωμοί ξηροί καρποί.
  • Καρύδα και προϊόντα της: βούτυρο, λάδι, γάλα, κρέμα.
  • Σπόροι: κολοκυθόσποροι, τσία, σουσάμι, λιναρόσπορος.
  • Σοκολάτα μαύρη με τουλάχιστον 60% περιέκτικότητα σε κακάο.
  • Κακάο.
  • Βούτυρο κακάο.

Tags

Μπορεί να σας αρέσουν

Αφήστε ένα Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *