Type to search

Διατροφή & Δίαιτα

Μύθοι της «υγιεινής» διατροφής που δεν πρέπει να πιστεύεις

Share

Δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς τροφή. Και δεν μπορούμε να είμαστε υγιείς αν δεν τρεφόμαστε σωστά. Συχνά όμως το παρακάνουμε και πιστεύουμε διάφορες διατροφικές θεωρίες που τελικά είναι λανθασμένες. Οι πιο κάτω λοιπόν είναι οι μύθοι της «υγιεινής» διατροφής.

Πολύ συχνά υπάρχουν διάφορες αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με το τι είναι καλύτερο στη διατροφή. Οι συνεχιζόμενες έρευνες έρχονται πολλές φορές να επαληθεύσουν ή να καταρρίψουν παλιότερα συμπεράσματα και αυτό είναι σωστό στα πλαίσια της επιστήμης. Ωστόσο φαίνεται ότι κάποιες θεωρίες που τις θεωρούμε ως σωστές και προσπαθούμε να τις εφαρμόσουμε στη ζωή μας, στερούνται εντελώς επιστημονικής αλήθειας. Απλώς η συχνότητα που βλέπουμε να αναπαράγονται στο διαδίκτυο ή/και η θέρμη με την οποία υποστηρίζονται από μια μερίδα του κοινού μάς κάνει να νομίζουμε ότι είναι σωστές. Οι πιο κάτω είναι οι μύθοι της «υγιεινής» (πρόσεξε τα εισαγωγικά) διατροφής.

Μύθος 1ος: Η ζάχαρη είναι πιο εθιστική από την κοκαΐνη

Όλα τα φρούτα και κάποια λαχανικά περιέχουν ζάχαρη. Δεν υπάρχει πρόβλημα με αυτό, γιατί περιέχουν επίσης φυτικές ίνες, βιταμίνες, αντιοξειδωτικά, ιχνοστοιχεία, μεταλλικά άλατα, θρεπτικά συστατικά δηλαδή απαραίτητα για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Ο οργανισμός χωνεύει αργά αυτές τις τροφές και η ζάχαρη που περιέχουν απορροφάται αργά παρέχοντας του μια σταθερή, συνεχόμενη ενέργεια για τη λειτουργία του. Όμως η ζάχαρη αποτελεί συνηθισμένο συστατικό σε πολλά τρόφιμα ακόμη και σε αλμυρά. Καθώς συνηθίζουμε τη γεύση μας είναι πολύ δύσκολο να σταματήσουμε να αποζητούμε αυτές τις τροφές, και όσο περισσότερο τις τρώμε τόσο περισσότερο τις αποζητούμε. Το αποτέλεσμα είναι να μιλάμε για ένα είδος «εθισμού» στην ζάχαρη με αποτέλεσμα κάποιοι να ισχυρίζονται ότι είναι οχτώ φορές πιο εθιστική και από κοκαΐνη. Αυτό είναι μια υπερβολή και σαν τέτοια πρέπει να την δεχτούμε. Η ζάχαρη είναι ανθυγιεινή, μπορεί να μας γίνει απαραίτητη αν την συνηθίσουμε, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν είναι πιο εθιστική από κοκαΐνη.

Μύθος 2ος: Οι θερμίδες δεν έχουν σημασία, μόνο το είδος της διατροφής

Κάποιοι πιστεύουν ότι αρκεί να μετράς τις θερμίδες για να αδυνατίσεις. Ενώ κάποιοι άλλοι ότι δεν έχουν σημασία οι θερμίδες μόνο το είδος του τροφίμου. Ποια είναι η αλήθεια; Κάπου ενδιάμεσα. Κάποιες τροφές πράγματι βοηθούν στο αδυνάτισμα είτε γιατί απαιτούν αρκετές θερμίδες για να τις χωνέψει ο οργανισμός είτε γιατί μας κάνουν να νιώθουμε πιο εύκολα και για περισσότερες ώρες χορτάτοι. Ωστόσο δεν μπορούμε να χάσουμε βάρος εάν τρώμε παραπάνω θερμίδες από αυτές που έχουμε ανάγκη, ακόμη και αν τρώμε αποκλειστικά αυτές τις τροφές. 

Μύθος 3ος: Το μαγείρεμα με ελαιόλαδο δεν είναι καλό

Το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο είναι ένα από τα πιο υγιεινά λάδια. Κάποιοι όμως (ευτυχώς όχι πολλοί στην Ελλάδα) θεωρούν ότι είναι ανθυγιεινό να μαγειρεύεις ή να τηγανίζεις με αυτό και προτιμούν διάφορα σπορέλαια, μαργαρίνες κ.ά. Αυτό δεν είναι αλήθεια. Τα έλαια είναι ευαίσθητα στη ζέστη. Όταν θερμαίνονται μπορεί να σχηματιστούν διάφορα επιβλαβή συστατικά, αυτό ωστόσο δεν συμβαίνει με το ελαιόλαδο αλλά με έλαια με υψηλή περιεκτικότητα σε πολυακόρεστα λιπαρά οξέα όπως είναι το καλαμποκέλαιο και το σογιέλαιο. Το ελαιόλαδο όμως περιέχει μονοακόρεστα λιπαρά οξέα (80% περιεκτικότητα) με αποτέλεσμα να μπορεί να διατηρεί τις υγιεινές του ιδιότητες ακόμη και σε υψηλές θερμοκρασίες, αν και θα χάσει μέρος των αντιοξειδωτικών του. Και πάλι όμως παραμένει η πιο υγιεινή επιλογή μας για μαγείρεμα.

Μύθος 4ος: Ο φούρνος μικροκυμάτων καταστρέφει τις θρεπτικές ουσίες των τροφών 

Οι φούρνοι μικροκυμάτων μετατρέπουν την ηλεκτρική ενέργεια σε ηλεκτρομαγνητικά κύματα τα οποία ονομάζονται μικροκύματα. Αυτά έχουν την ιδιότητα να διεγείρουν τα μόρια των τροφίμων και τα κάνουν να κινούνται πολύ γρήγορα, με αποτέλεσμα να θερμαίνονται οι τροφές. Η ακτινοβολία αυτή δεν έχει καμιά σχέση με την ραδιενέργεια. Είναι παρόμοια με την ακτινοβολία του κινητού αλλά πολύ πιο ισχυρή. Επίσης το μεταλλικό πλαίσιο και πόρτα που περιβάλλουν τον χώρο που τοποθετείται το φαγητό, δεν επιτρέπουν στην ακτινοβολία να περάσει στο χώρο. Στην πραγματικότητα υπάρχουν διάφορες έρευνες που πιστοποιούν ότι το μαγείρεμα στο φούρνο μικροκυμάτων βοηθά περισσότερο στη διατήρηση των βιταμινών και των ιχνοστοιχείων από άλλες συμβατικές μεθόδους (βράσιμο, τηγάνισμα).

Μύθος 5ος: Η κατανάλωση γαλακτοκομικών βλάπτει την υγεία των οστών

Οι υποστηρικτές αυτής της θεωρίας υποστηρίζουν ότι τα γαλακτοκομικά προκαλούν οστεοπόρωση. Θεωρούν ότι οι πρωτεΐνες των γαλακτοκομικών κάνουν το αίμα όξινο με αποτέλεσμα ο οργανισμός να αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει το ασβέστιο από τα οστά προκειμένου να εξουδετερώσει την οξύτητα. Στην πραγματικότητα τα γαλακτοκομικά υποστηρίζουν την υγεία των οστών: Είναι καλές πηγές ασβεστίου και φωσφόρου ενώ περιέχουν και βιταμίνη Κ2. Επίσης είναι καλή πηγή πρωτεϊνών. Έρευνες σε ανθρώπους έχουν δείξει ότι τα γαλακτοκομικά μπορούν να βελτιώσουν την υγεία των οστών σε κάθε ηλικιακή ομάδα και μειώνουν τον κίνδυνο καταγμάτων.

Μύθος 6ος: Το νέκταρ αγαύης είναι ένα υγιές γλυκαντικό

Τα επεξεργασμένα τρόφιμα πολύ συχνά έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη. Αυτό είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικό, γιατί το συκώτι μας δεν μπορεί να μεταβολίσει μεγάλες ποσότητες φρουκτόζης. Το πλεόνασμα το μετατρέπει σε λίπος. Αυτό σύμφωνα με τους ειδικούς μπορεί να οδηγήσει σε πολλές ασθένειες. Το νέκταρ αγαύης περιέχει τόσο ζάχαρη όσο και φρουκτόζη. Ενώ η ζάχαρη περιέχει 50% γλυκόζη και 50% φρουκτόζη, το νέκταρ αγαύης περιέχει 85% φρουκτόζης κάτι που την κάνει μάλλον ιδιαίτερα επιβαρυντική.

Tags:

Μπορεί να σας αρέσουν

Αφήστε ένα Σχόλιο

Your email address will not be published. Required fields are marked *